Vragen en antwoorden
Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Zoeken
Algemeen
- Wie is Vesteda?
Wij zijn een woningbelegger en -verhuurder die zich richt op duurzame en betaalbare woningen in het middensegment. Vesteda belegt gelden van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeraars.
- Ik wil een woning huren, wat moet ik doen?
Vanaf de start verhuur kunt u zich inschrijven via de website. Via de woningselector kiest u de woning(en) van uw voorkeur en vervolgens start u de inschrijving. Hier doorloopt u verschillende stappen, zoals het invullen van uw gegevens en het uploaden van relevante documenten. Na het indienen van een compleet ingevulde inschrijving, ontvangt u een bevestiging. De makelaar gaat dan alle inschrijvingen controleren en toewijzen. Indien u na de sluitingsdatum ingeloot bent dan krijgt u vanzelf bericht van ons, zo niet dan staat u op de reservelijst.
- Kan ik huurtoeslag aanvragen?
Het is niet mogelijk huurtoeslag aan te vragen voor woningen in het midden- of vrije sector huursegment.
- Zijn er naast de huurprijs nog overige kosten?
Naast de huurprijs heeft u als huurder nog overige vaste kosten, zoals: servicekosten, gemeentelijke heffingen, water, warmte, elektra en eventuele parkeerkosten.
- Wanneer worden de huurprijzen bekend?
De appartementen van Typisch Tuinstad zijn middenhuur woningen. De middenhuur woningen hebben een huurprijs vanaf € 1030,- p.m. exclusief servicekosten van € 71,- p.m.
- Wie is Vesteda?
Huurvoorwaarden
- Woningdelen
Gaat u als woningdelers een woning bij Vesteda huren? We hopen dat u zich lang bij ons thuis voelt. Wij verhuren diverse appartementen met 2 slaapkamers ook aan woningdelers!
U huurt de woning met maximaal 2 personen voor de minimale huurduur van 12 maanden. Een opzegging dient door beide huurders te worden gedaan.
Wanneer de ene woningdeler gaat verhuizen en de achterblijvende huurder met een nieuwe huurder verder wil, dan kan dat alleen met een nieuwe huurovereenkomst. De huidige overeenkomst wordt beëindigd – aanpassen is niet mogelijk.
Lees hier ons beleid over woningdelen.
- Wat is de minimale huurtermijn?
De minimale huurtermijn is één (1) jaar vanaf de ingangsdatum van de huurovereenkomst. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd naar een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. De opzegtermijn bedraagt één volle kalendermaand.
- Kan ik als student een woning huren?
Er worden geen woningen verhuurd aan studenten, tenzij je voldoet aan de inkomensvoorwaarden. Ouders kunnen niet garant staan.
- Wat zijn de voorwaarden om te mogen huren?
Om een woning te kunnen huren, is het belangrijk dat u iedere maand de huur kunt betalen. Daarom zijn er inkomensvoorwaarden opgesteld. Deze zijn beschreven online.
Voor de middenhuur gelden aanvullende voorwaarden en voorrangscriteria.
- Ik ben zelfstandige, kan ik huren in Typisch Tuinstad?
Ook als u zelfstandig ondernemer bent kan u huren in Typisch Tuinstad. Kijk op de website van Vesteda voor meer informatie over de inkomensvoorwaarden https://www.vesteda.com/nl/consument/inkomens-voorwaarden
Wanneer u een BV of NV heeft dan moet u bij het inschrijfformulier een door accountant geaccordeerde jaarrekening uploaden. Wanneer u een ZZP’er bent moet u een IB60 verklaring uploaden.
Let op! Wanneer u werkzaam bent als zzp’er in een sleutelberoep, dan heeft u geen recht op voorrang bij de toewijzing.
- Mag ik huren met garantstelling?
Nee, Vesteda verhuurt geen woningen met garantstelling van derden. U dient echt zelf voldoende inkomen te hebben om één van onze woningen te huren.
- Wat zijn de contractkosten?
Iedere nieuwe huurder betaalt éénmalig € 113,74 inclusief 21% BTW aan administratie- en contractkosten voor het afsluiten van de huurovereenkomst.
- Vraagt Vesteda een waarborgsom?
Bij het sluiten van een huurcontract vraagt Vesteda standaard 1 maand huur als waarborgsom indien u een vast dienstverband heeft.
Heeft u of uw medebewoner een tijdelijk dienstverband (die nog minimaal 6 maanden actief is), bent u of uw medebewoner ondernemer of korter dan 2 jaar woonachtig in Nederland dan bedraagt de waarborgsom standaard 2 maanden.
Vesteda kan op basis van uw situatie besluiten af te wijken van de standaard. - Krijg ik de waarborgsom terug? En wanneer?
Ja, deze krijgt u terug wanneer u conform afspraak en zonder huurachterstand de woning oplevert aan Vesteda. Nadat u uw woning heeft opgezegd plannen wij een voor- en eindinspectie in. Dit geeft u de mogelijkheid om de woning conform afspraak aan Vesteda op te leveren.
- Woningdelen
Inschrijven en verhuurprocedure
- Informatie huisvestingsvergunning
Bij het aanvragen van een huisvestingsvergunning ontvangt Gemeente Amsterdam onderstaande info van de aanvrager(s):
Let op! U dient alleen een huisvestigingsvergunning aan te vragen indien u een woning toegewezen krijgt.- Ingevuld en ondertekende akkoordverklaring verhuurder
- Meest recente Inkomensverklaring
- Inkomensspecificaties van de afgelopen 3 maanden
- Als aanvrager(s) van buiten Amsterdam komt: een uitgebreid uittreksel met adreshistorie, burgerlijke staat en gezinssamenstelling/overige inwonende (max 3 maanden oud)
- Kopie identiteitsbewijs* van huurder(s) en evt meeverhuizende gezinsleden (* paspoort; Nederlandse identiteitskaart; ID-kaart of paspoort uit een EER-land; Nederlands vreemdelingendocument)
De aanvragers moeten een aanvraag voor een huisvestingsvergunning aanvragen via het Digitaal aanvraagportaal WoningNet
Wil je meer informatie lezen over de huisvestingsvergunning? Lees dan onze website: Huisvestingsvergunning aanvragen – Gemeente Amsterdam
- Inschrijven is digitaal? Waarom?
Wij streven er naar het verhuurproces zo soepel mogelijk te laten verlopen. Door het digitaal verwerken van uw gegevens, kunnen wij u sneller en efficiënter van dienst zijn. Zelf kunt u alles vanuit huis organiseren. Vanzelfsprekend staan we u graag persoonlijk te woord indien nodig en kunnen we u zowel digitaal als telefonisch helpen.
Wat prettig kan werken is een check-list. Zo kunt u zichzelf goed voorbereiden voor uw inschrijving. Bekijk hier de checklist in het Nederlands of in het Engels (in English). - Hoe gaan jullie om met mijn gegevens en documenten?
We verwerken uw persoonsgegevens om aan onze verplichting als verhuurder te kunnen voldoen en om onze activiteiten zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren, in overeenstemming met de geldende wettelijke verplichtingen. Meer weten? Lees dan ons privacy statement op deze website.
- Wanneer kan ik de woning bezichtigen?
We begrijpen dat u nieuwsgierig bent naar hoe de woningen er uit komen te zien. Wegens veiligheidsrichtlijnen op de bouwplaats is het niet mogelijk om de woningen zomaar te bezichtigen. Om toch een goed beeld te geven van het uiteindelijke plaatsen wij impressie beelden en/of videos op deze website. Voor Typisch Tuinstad organiseren wij geen kijkmomenten.
- Hoe worden de woningen toegewezen?
Na de start huur wordt een toewijzingsmodule gebruikt welke toeziet op het naleven van de juiste toewijzingscriteria per woning. De toewijzingsmodule selecteert de kandidaten die voldoen aan de inkomenscriteria en past eventuele voorrangsregels toe. Indien meerdere huurders gelijke voorkeur voor een woning hebben gegeven én voldoen aan de inkomenstoets, wordt er door de toewijzingsmodule random geloot welke kandidaat (als eerste) de woning krijgt toegewezen.
- Per wanneer kan ik een woning huren?
Na de eerste toewijzing kunt u, indien u voldoet aan de huurvoorwaarden, een woning huren. De woningen worden volgens de huidige prognose in de zomer van 2024 opgeleverd.
- Hoe gaat het tekenen van het huurcontract plaatsvinden?
Vesteda maakt gebruik van digitaal ondertekenen via een gecertificeerd en beveiligd online portaal genaamd Validsign. Zodra u een ingangsdatum hebt ingepland voor de huur, gaan wij het huurcontract opmaken. Hiervoor ontvangt u per e-mail een link naar het contract. Deze kunt u met uw muis (desktop of laptop) of met uw vinger (smartphone of tablet) vervolgens ondertekenen. Daarna tekent Vesteda de overeenkomst. De definitieve versie kunt u naar wens opslaan, downloaden of printen. Indien u met z’n tweeën gaat huren ontvangen jullie beide een link om te ondertekenen.
- Informatie huisvestingsvergunning
In en om de woning
- Waar kan ik mijn auto parkeren?
Heeft u de beschikking over uw eigen vervoer? Houd er rekening mee dat Typisch Tuinstad geen parkeergelegenheid biedt en dat er geen parkeervergunningen worden verleend voor nieuwbouwwoningen. Parkeren in Amsterdam blijft een uitdaging. Gemeente Amsterdam voert vanaf maandag 8 april 2024 betaald parkeren in. Meer informatie over betaald parkeren in Nieuw-West vindt u op de website van de gemeente en lees het beleid over de parkeernormen in Amsterdam Nieuw-West hier.
Vesteda verstrekt geen verklaringen aan bewoners.
- Waar kan ik mijn fiets stallen?
Fietsen worden in de gezamenlijke fietsenstalling gestald. De fietsenstalling bevindt zich op de begane grond en biedt ruimte aan tenminste twee fietsen per appartement, bakfietsen en scootmobielen. Er zijn contactdozen zodat u deze kunt opladen.
- Hoe worden de woningen verwarmd?
De woningen van Typisch Tuinstad zijn aangesloten op stadsverwarming en zijn gasloos. De kamers in de appartementen worden verwarmd door middel van vloerverwarming In de badkamer is t.b.v. extra comfort een elektrische radiator geplaatst.
- Is er een ruimte voor scootmobielen beschikbaar?
In de fietsenstallingen zijn plekken beschikbaar voor scooters/ scootmobielen.
- Hoe ziet de binnentuin eruit?
De binnentuin zal leuk ingericht worden met banken en plantenbakken.
- Waar kan ik mijn auto parkeren?
Oplevering en afwerking
- Kan ik zelf een badkamer of keuken uitkiezen?
Nee, alle woningen hebben wij al voorzien van een keuken. De middenhuur appartementen hebben een inductiekookplaat, combi-oven, afzuigkap, koelkast en vaatwasser. De badkamer is voorzien van modern sanitair.
- Hoe wordt de keuken opgeleverd?
De woningen hebben een luxe afgewerkte keuken met alle benodigde inbouwapparatuur van siemens, zoals een combimagnetron, een inductiekookplaat, een koel-vriescombinatie, een afzuigkap en een vaatwasser.
- Hoe ziet de badkamer eruit?
De badkamer heeft een inloopdouche, wastafel en een elektrische design radiator.
- Kan ik de indeling van de woning zelf wijzigen?
Nee, het is niet toegestaan de indeling van de woning te wijzigen.
- Zijn er rookmelders aanwezig in de woningen?
Ja, in elke woning zijn er standaard rookmelders aanwezig.
- Is het schilderen van de wanden toegestaan?
De hele woning wordt voorzien van wit glasvliesbehang in de kleur RAL9010. U mag de binnenkant van de woning naar uw eigen smaak maken. Dit betekent dat u de wanden mag schilderen. Houd er wel rekening mee dat wanneer u besluit de woning te verlaten, u deze in de oorspronkelijke staat moet terugbrengen. Het is niet toegestaan om te boren in tegelwerk en vloeren.
- Heeft de woning een berging?
Ieder woning heeft een kleine berging in de woning, hiervoor kunt u de verhuurtekeningen bekijken wanneer deze beschikbaar zijn bij start verhuur.
- Zijn er liften aanwezig?
Ja, er zijn liften aanwezig binnen de twee woonblokken.
- Is er een vloer aangelegd in de woning?
De woningen worden zonder laminaat of PVC-vloer opgeleverd. Wel worden er witte plinten aangebracht, houdt hier rekening mee met het bestellen van uw vloer.
- Kan ik zelf een badkamer of keuken uitkiezen?
Zoekresultaten